Web Portal Turkey

Ramazan 2011:01 August - 29 August
От 1 - ви август 2011 г. започва месец Рамазан, през който мюсюлманите стават преди изгрев, закусват и до залез слънце не се хранят и не поемат течности, включително и вода. Въздържанието се налага, за да може всеки мюсюлманин да се доближи до състоянието на бедните, гладните и страдащите хора. Рамазан е месец на опрощението, покаянието и милосърдието. Поверието разказва, че през свещения месец Рамазан, Мохамед е получил от Аллах свещените писания на Корана чрез главния ангел Джебраил.
Рамазан байрам

Рамазан Байрамът (на арабски: عيد الفطر, „ид (ейд) ал-фитр“), познат и като Шекер Байрам, е мюсюлмански празник на разговяването, отбелязван в чест на приключването на говеенето (постите) през месец рамазан. През целият месец рамазан мюсюлманите през деня — от зазоряване до залез слънце (ифтара), говеят (постят), като не ядат и не пият нищо.

В навечерието на празника се раздава зекят ал-Фитр (размерът на който се определя от Главно мюфтийство). На празника вярващите се поздравяват с думите „Ид мубарак!“ (Щастлив празник!). Задължително най-напред децата поздравяват своите родители и роднини и искат прошка от тях.

Този празник продължава 3 дни до късни часове и всички се веселят. На празника се сервират сладки ястия — баклава, сладки и кафе с много захар, затова се нарича също Шекер Байрам.

Започнал да се отбелязва през 624.

Предстоящи дати за празника

  • 2010: 11 септември
  • 2011: 31 август
  • 2012: 20 август
  • 2013: 09 август
  • 2014: 29 юли
  • 2015: 19 юли
  • 2016: 09 юли

* Посочените дати са приблизителни

ИЗГРЕВ И ЗАЛЕЗ ЗА ДЕН

Институт по астрономия, БАН

вторник, 2 август 2011 г.

Визуалната хармония в Корана

Визуалната хармония в Корана

2011 Обичаи & Традиции

В ислямския свят е разпространено следното мнение: “Коранът беше низпослан в Мека, прочетен в Кайро, написан в Истанбул”, което посочва върха, който турците са достигнали в неговия краснопис. Уважението към словата на Всевишния и усилията Коранът да бъде написан по най-красивия начин са породили ислямската калиграфия (хат). По-късно се появили тезхиб, ебру, а също и джилт (подвързване). Стремежът за красиво изписване на Корана започва още от времето на Пророка Мухаммед. Писарите са записвали низпосланото слово, а Пратеникът ги наставлявал, давайки съвети, като например “Не ослепявай окото на [буквата] “мим”, удължи [буквата] “син”.
Достопочтеният Али, зет на Пророка, бил сред най-важните писари и имал най-добрия краснопис. Ето защо калиграфите го приемат за патрон на професията си. Най-големият идеал на калиграфите е написването на Свещения Коран. Най-известните образци в Турция носят имената на Хасан Ръза Ефенди, Кайъшзаде Осман Ефенди, Хамид Айтач, Хюсрев Алтънбашак и Мехмет Йозгай. В последно време се срещат и такива с компютърен набор.

Калиграфията на Кайъшзаде Хафъз Осман Ефенди

Думата “Аллах” се споменава 2806 пъти в Свещения Коран, като всеки път, с редки изключения, думите са подредени в особен ред в рамките на една страница, или две срещуположни страници, или страница и гръб, или през няколко страници. Например в рамките на една страница думите “Аллах” се подреждат една под друга. Хармоничното подреждане се среща и при други думи като Господ (Rab), Коран (Kur’an), Пратеник (Rasul) и др.
Съвременният дизайн на Кораничните страници – 15 реда на страница, 604 страници обем, всяка страница започва с начало на знамение и завършва с край на знамение – е открит и приложен за първи път от османския калиграф Кайъшзаде Хафъз Осман Ефенди (поч. 1895 г.). Хафъз Осман извлякъл тази мяра от самия Коран и така открехнал вратичка към визуалното чудо на Свещената книга. Преди това не е имало специални изисквания към дизайна на Кораничната страница. Като мерило Хафъз Осман използвал най-дългото знамение в Корана, което заема цяла страница (вж. страница 47 от Свещения Коран, Сура Ал-Бакара, 2/282), и най-късата сура в Корана – Сура Ал-Ихлас, която се разполага на един-единствен ред, с което определя ширината на една Коранична страница.

Истинската мяра на Корана е Божие вдъхновение

Днес тези принципи са признати и популярни в ислямския свят и се прилагат навсякъде по света. Бедиуззаман Саид Нурси (1876-1960) счита, че те са Божие вдъхновение, защото са извлечени от едно знамение и една сура и са истинската мяра на Корана. Защото как може да се обясни иначе това, че знамения, които са низпославани по различни поводи, в различни периоди, в продължение на 23 години, имащи различна дължина, се разполагат така, че краят им да съвпада с края на една Коранична страница. Това не би се удало на човешката воля. Всъщност Саид Нурси е първият човек, който през миналия век е забелязал хармонията в текста на Корана. Тази визуална хармония е от особено значение за настоящото време, белязано от влиянието на материалистичната философия, отричаща религията и всичко духовно и създала хора, които вярват само на онова, което виждат с очите си. Освен това откриването на тази хармония 1350 години след низпославането на Корана съдържа и следната мъдрост. Ако тя беше забелязана още с първия писан екземпляр на Свещената книга, тогава съдружаващите или отричащите щяха да кажат: “Мухаммед и неговите сподвижници са се постарали да се получат съвпадения.” По средата на 30-те години на 20-и век Саид Нурси е забелязал частичното съвпадение в подредбата на думите “Аллах” в своя екземпляр на Корана, написан в стила на калиграфа Хафъз Осман. Нурси изследвал всички страници и местата в тях, където се споменава “Аллах”. В резултат на това раздал по пет джуза (1 джуз = 20 страници) на десет от своите ученици и им възложил да ги пренапишат с указанието да се придържат към явното изявяване на хармоничните съвпадения. Но хармонията се запазила единствено в стила на писане на Ахмед Хюсрев Ефенди, когото Саид Нурси наричал Героя на Послания от светлина (Рисале-и Нур). Нурси поискал съвпаденията да бъдат нанесени с червено мастило и обявил: “Хармонията е в стила на Хюсрев.” (Барла Лахикасъ). През следващите 40 години Хюсрев Ефенди написал общо девет Корана и е успял да предаде в най-блестяща форма визуалната хармония на Свещения Коран.

"Заман" / Рамазан 2011 - Рамадан 2011

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ramazan-ramadan