Web Portal Turkey

Ramazan 2011:01 August - 29 August
От 1 - ви август 2011 г. започва месец Рамазан, през който мюсюлманите стават преди изгрев, закусват и до залез слънце не се хранят и не поемат течности, включително и вода. Въздържанието се налага, за да може всеки мюсюлманин да се доближи до състоянието на бедните, гладните и страдащите хора. Рамазан е месец на опрощението, покаянието и милосърдието. Поверието разказва, че през свещения месец Рамазан, Мохамед е получил от Аллах свещените писания на Корана чрез главния ангел Джебраил.
Рамазан байрам

Рамазан Байрамът (на арабски: عيد الفطر, „ид (ейд) ал-фитр“), познат и като Шекер Байрам, е мюсюлмански празник на разговяването, отбелязван в чест на приключването на говеенето (постите) през месец рамазан. През целият месец рамазан мюсюлманите през деня — от зазоряване до залез слънце (ифтара), говеят (постят), като не ядат и не пият нищо.

В навечерието на празника се раздава зекят ал-Фитр (размерът на който се определя от Главно мюфтийство). На празника вярващите се поздравяват с думите „Ид мубарак!“ (Щастлив празник!). Задължително най-напред децата поздравяват своите родители и роднини и искат прошка от тях.

Този празник продължава 3 дни до късни часове и всички се веселят. На празника се сервират сладки ястия — баклава, сладки и кафе с много захар, затова се нарича също Шекер Байрам.

Започнал да се отбелязва през 624.

Предстоящи дати за празника

  • 2010: 11 септември
  • 2011: 31 август
  • 2012: 20 август
  • 2013: 09 август
  • 2014: 29 юли
  • 2015: 19 юли
  • 2016: 09 юли

* Посочените дати са приблизителни

ИЗГРЕВ И ЗАЛЕЗ ЗА ДЕН

Институт по астрономия, БАН

сряда, 31 август 2011 г.

В Македония рамазанът завършва с празненства

В Македония рамазанът завършва с празненства

30/08/2011

Празненствата в чест на края на мюсюлманския свещен месец са официален държавен празник в балканската държава.


От Биляна Лаймановска за Southeast European Times от Скопие - 30.08.2011 г.

Рамазан е време за молитва и размисъл. [Томислав Георгиев/SETimes]

Преди четири години македонското правителство обяви Рамазан Байрам - тридневен традиционен ислямски обичай, слагащ край на продължаващия един месец пост за рамазан - за държавен празник.

„Това е празник, през който не се работи, празник за всички за пръв път от първата четвърт на 20-и век, включително за християни и атеисти”, заяви пред SETimes мюфтията на Битоля Плуми Велиу.

В област Река, по течението на р. Радика в западната част на страната, мюсюлманската общност отбелязва празника, както го е правила векове наред.

Той започва със сутрешна молитва, последвана от посещение на гробовете на предшествениците. Членовете на общността почитат най-възрастните, като им целуват ръка. Разменят се поздравления.

Тридневният празник включва посещения на приятели и роднини, като младите ходят на гости на по-старите. Сервират се вкусни блюда, включително традиционния „байрам курбан” (от агнешко месо), баклава и валангии, листовиден сладкиш.

В Битоля хората си ходят на гости по време на Рамазан Байрама. У дома, освен посещенията на роднини и приятели, често съм посещаван и от християни, които идват да ме поздравят по случай празника”, каза Велиу.

Бившият велик мюфтия на ислямската общност в Македония Якуп Селимовски каза, че етническите македонци - въпреки че са преобладаващо православни християни и са много предани на Македонската православна църква - все повече се запознават с мюсюлманската вяра и нейните празници.

Македонските политици, добави той, сега започнаха да следват примера на своите западни колеги, като организират церемониални вечери „ифтар”, за да почетат мюсюлманската общност.

„Има дори група интелектуалци, които са заинтересувани от сериозното изучаване на исляма”, заяви Селимовски пред SETimes.

Ислямската общност, добави той, увеличава усилията си да достигне до хората от други вероизповедания. „По време на свещения месец ние организирахме вечери „ифтар” и канихме на тях и немюсюлмани”, каза Селимовски.

Решението на Македония да признае Рамазан Байрам обаче не беше прието добре от всички. Някои твърдят, че не е работа на държавата да отбелязва религиозни събития и че подобни празненства разделят обществото, а не го сплотяват.

„Религиозните празници са празненства за една група от граждани. …Ние трябва да празнуваме тези дни, които означават нещо за всички нас”, заяви социологът Илия Ачески за SETimes.

Мнозина обаче не са съгласни с това. Те твърдят, че признаването на Рамазан Байрама работи в подкрепа на възвръщането на отдавнашна балканска традиция, според която такива големи празници като Коледа и Рамазан Байрам са време на весело празнуване от всички.

„Днес, на 30 август, практически цялата държава живее в духа на Байрама”, каза Велиу.
Това съдържание е изготвено специално за SETimes.com.

http://ramazan-ramadan.blogspot.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ramazan-ramadan