Web Portal Turkey

Ramazan 2011:01 August - 29 August
От 1 - ви август 2011 г. започва месец Рамазан, през който мюсюлманите стават преди изгрев, закусват и до залез слънце не се хранят и не поемат течности, включително и вода. Въздържанието се налага, за да може всеки мюсюлманин да се доближи до състоянието на бедните, гладните и страдащите хора. Рамазан е месец на опрощението, покаянието и милосърдието. Поверието разказва, че през свещения месец Рамазан, Мохамед е получил от Аллах свещените писания на Корана чрез главния ангел Джебраил.
Рамазан байрам

Рамазан Байрамът (на арабски: عيد الفطر, „ид (ейд) ал-фитр“), познат и като Шекер Байрам, е мюсюлмански празник на разговяването, отбелязван в чест на приключването на говеенето (постите) през месец рамазан. През целият месец рамазан мюсюлманите през деня — от зазоряване до залез слънце (ифтара), говеят (постят), като не ядат и не пият нищо.

В навечерието на празника се раздава зекят ал-Фитр (размерът на който се определя от Главно мюфтийство). На празника вярващите се поздравяват с думите „Ид мубарак!“ (Щастлив празник!). Задължително най-напред децата поздравяват своите родители и роднини и искат прошка от тях.

Този празник продължава 3 дни до късни часове и всички се веселят. На празника се сервират сладки ястия — баклава, сладки и кафе с много захар, затова се нарича също Шекер Байрам.

Започнал да се отбелязва през 624.

Предстоящи дати за празника

  • 2010: 11 септември
  • 2011: 31 август
  • 2012: 20 август
  • 2013: 09 август
  • 2014: 29 юли
  • 2015: 19 юли
  • 2016: 09 юли

* Посочените дати са приблизителни

ИЗГРЕВ И ЗАЛЕЗ ЗА ДЕН

Институт по астрономия, БАН

четвъртък, 19 август 2010 г.

Рамазан - духовна дисциплина

Свещеният Рамазан трябва да ни научи на духовна дисциплина

„За поддържането на живота човек непременно има нужда от храна и вода. Но както всичко, което се консумира без съобразяване със здравословните принципи на хранене, е вредно за организма, така и подсилването на стомаха до степен, в която ще потисне сърцето и ще тласне човека от степените на живот на духа и сърцето в бездната на животинското и плътското, е гибел.“

Дисциплина е френска дума, значението на която се свързва с предписания и забрани, които трябва да се спазват за поддържане на реда; умствено, етично и духовно възпитание и „дух за порядък”, за да може да бъде човек уравновесена личност. Дисциплиниран човек е този, който живее в рамките на определени правила и принципи, който е чувствителен по отношение на организираността и реда.

Всъщност животът на вярващия винаги трябва да протича в хармония. Той предварително трябва да знае кога какво трябва да върши, с какво да се занимава и какви дела да върши и да действа съгласно тези норми. Извън намерението му за планиране на задачите, които ще свърши по-напред, и за работа съобразно дадена програма той не трябва да храни мисли като следната: „А сега какво да правя?” Той на всяка цена предварително трябва да планира задълженията си към Всевишния, към останалите хора, личните си ангажименти, както и кое ще извърши по-напред; да дава пример за порядъчност и организираност с всичките си действия. Всъщност богослуженията са много важен крайъгълен камък за организирането на задълженията и за разпределението на времето и вярващият човек в повечето случаи регулира делата си според календара на богослуженията. Той разпределя деня си на определени времеви отрязъци с мисълта: „След обедната молитва; преди вечерната молитва...” и се старае да не прекарва празен миг.

Хората, които знаят цената на времето и гледат на живота като на много важна благодат, която трябва да се оцени, поставят под контрол всичко - от храненето до лягането и ставането; не отлагат и не оставят нито един свой проблем в хаотично състояние. Те знаят, че както хората, така и институциите са най-продуктивни тогава, когато са организирани.

Ето, налагайки решителност към желаните от душата храна-вода-сън, месец Рамазан учи как да се въведе дисциплина в живота, като изброените нужди се задоволяват в рамките на нужното и с чувство на възхвала и благодарност. Учи ни постоянно да следваме правилния път, като се приютяваме в атмосферата на сърцето и духа срещу страстите на душата, както и като даваме свобода на съвестта и укрепим волята.

Нека всички да бъдем еталон за вярност и преданост

Свещеният Рамазан осигурява на човека да ограничи и контролира храненето и пиенето, които са сред най-големите му слабости. Рамазанът ни учи на дисциплина на хранене. Да, за поддържането на живота човек непременно има нужда от храна и вода. Но както всичко, което се консумира без съобразяване със здравословните принципи на хранене, е вредно за организма, така и подсилването на стомаха до степен, в която ще потисне сърцето и ще тласне човека от степените на живот на духа и сърцето в бездната на животинското и плътското, е гибел. Да, непрекъснатото консумиране на разни неща без определен режим на хранене и винаги пълният стомах са вредни за организма и са деяния, които Всевишния не одобрява.

Говеенето през този Свещен месец, определянето на времето за хранене, въздържането от разхищение и преяждане, от вредните за телесното и душевното здраве неща и същевременно въздържането от посягане на забраненото, оставайки в границите на позволеното, изгражда определени навици във връзка с изброените положения; Рамазанът създава дух на дисциплина у хората, които говеят. Той превръща всеки човек, който умее да се облагодетелства от атмосферата му, в еталон за преданост. Вярващият, който говее и полага усилия, за да разбере тайната на говеенето, винаги преследва предаността както в поведението си към Всевишния, така и в отношенията си с хората. Той не се задоволява с това да бъде човек, който отслужва молитви само в определено време, върви към хоризонта на богослуженето и остойностява деня си със съзнанието за богослужене, живее с чувството, че във всеки миг отслужва богослужения. Когато за малко се освободи от склонност към светското и плътското, пред него се появява целта на посвещаване на себе си на Всевишния и да стане човек на истината. За да постигне тази цел, той прави опити, по думите на Бедиуззаман, да мисли за Аллах, да говори за Аллах, да обича заради Аллах, да остане в границите на „лиллях, ливеджхиллях, лиеджлиллях” (Работете в името на Аллах, срещайте се в името на Аллах, трудете се в името на Аллах) и винаги да бъде насочен към Всевишния; в резултат на тези опити той всеки ден се доближава към успеха. Така вярващият се превръща в човек на верността и предаността.

Всъщност за вярващите човешкият живот е един вид Рамазан, пубертетът е „имсак” (времето преди зазоряване когато започва говеенето) и смъртта е „ифтар” (вечерята, с която се слага край на говеенето). Едномесечният Рамазан е като подготовка за, образно казано, говеенето, изразяващо се в богослуженето на раба, което продължава цял живот. Онези, които умеят да съхранят цял живот придобитите в продължение на трийсет дни хубави нрави, в замяна на известното гладуване и жадуване на този свят в отвъдния ще чуят обръщението: „Раби мои, често ви виждах без руменина, бледни, с хлътнали очи и бузи. Вие търпяхте всичко това в Моя чест. В замяна на онова, което сте сторили тогава, днес яжте и пийте с наслада” и именно тогава те ще вкусят истинския ифтар. Ако трябва да обобщим - животът на вярващия винаги трябва да протича в хармония. Той предварително трябва да знае кога какво трябва да върши, с какво да се занимава и какви дела да върши и да действа съгласно тези норми. Налагайки решителност към желаните от душата храна-вода-сън, месец Рамазан учи как да се въведе дисциплина в живота, като изброените нужди се задоволяват в рамките на нужното и с чувство на възхвала и благодарност.

16 August 2010,Monday

М.ФЕТХУЛАХ ГЮЛЕН

Заман / Минаре България

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ramazan-ramadan