Web Portal Turkey

Ramazan 2011:01 August - 29 August
От 1 - ви август 2011 г. започва месец Рамазан, през който мюсюлманите стават преди изгрев, закусват и до залез слънце не се хранят и не поемат течности, включително и вода. Въздържанието се налага, за да може всеки мюсюлманин да се доближи до състоянието на бедните, гладните и страдащите хора. Рамазан е месец на опрощението, покаянието и милосърдието. Поверието разказва, че през свещения месец Рамазан, Мохамед е получил от Аллах свещените писания на Корана чрез главния ангел Джебраил.
Рамазан байрам

Рамазан Байрамът (на арабски: عيد الفطر, „ид (ейд) ал-фитр“), познат и като Шекер Байрам, е мюсюлмански празник на разговяването, отбелязван в чест на приключването на говеенето (постите) през месец рамазан. През целият месец рамазан мюсюлманите през деня — от зазоряване до залез слънце (ифтара), говеят (постят), като не ядат и не пият нищо.

В навечерието на празника се раздава зекят ал-Фитр (размерът на който се определя от Главно мюфтийство). На празника вярващите се поздравяват с думите „Ид мубарак!“ (Щастлив празник!). Задължително най-напред децата поздравяват своите родители и роднини и искат прошка от тях.

Този празник продължава 3 дни до късни часове и всички се веселят. На празника се сервират сладки ястия — баклава, сладки и кафе с много захар, затова се нарича също Шекер Байрам.

Започнал да се отбелязва през 624.

Предстоящи дати за празника

  • 2010: 11 септември
  • 2011: 31 август
  • 2012: 20 август
  • 2013: 09 август
  • 2014: 29 юли
  • 2015: 19 юли
  • 2016: 09 юли

* Посочените дати са приблизителни

ИЗГРЕВ И ЗАЛЕЗ ЗА ДЕН

Институт по астрономия, БАН

четвъртък, 19 август 2010 г.

Рамазан е месец на опрощението,на милосърдието,на милостивостта

Да отворим сърцата си по време на месец Рамазан

Нека по време на Рамазана всеки да покани на масата си другите за вечерята ифтар. Заедно с разнообразните ястия украсете трапезите си и с богато гостоприемство. Всеки да покани на ифтар и на сахур или съсед, или някой гост, без да прави разлика между християни, евреи и мюсюлмани, между вярващи и невярващи.

Рамазан е месец на опрощението, на милосърдието, на милостивостта. Месец, в който сърцата се смекчават, избликват чувствата за споделяне, за подпомагане, омразата и ненавистта поне малко се отдалечават от хората. Особено когато в Турция политическият дневен ред е много интензивен, когато от напрежението и знойните горещини хората се задъхват, колко се нуждаем от меката, галещата душата на човека, състрадателната, милосърдната, каращата чувствата да бликат атмосфера на месец Рамазан.

Надяваме се, че когато в Турция, където напрежението в политиката и сред народа се покачва, месец Рамазан да стане повод за смекчаването на душите на хората, за изчезването на напрежението или поне за намаляването му. Както се знае, в Турция непосредствено след месец Рамазан - на 12 септември, предстои референдум за промени в Конституцията. Поради това обстановката е напрегната. Всеки ден ставаме свидетели на словесни престрелки между партийните лидери.

Докато промените в Конституцията ще се гласуват от народа чрез различни механизми за насочване, въпросите по темата се отклоняват към партийните сили или към измерване на потенциалните гласове. Предстоящият референдум е надпартийно събитие.

Това е усилие за избавление от тази недемократична Конституция и за демократизация на една държава, която години наред е изпитвала трудности с демокрацията и е управлявана въз основа на конституции, изработени след преврати. Достатъчни ли са предложените за промяна членове в Конституцията за демократизацията на страната? Разбира се, че не са. Но трябва да се започне отнякъде с идеята, че ако едно нещо не може да се постигне напълно, то не може и да се пренебрегне напълно, за да започне процес за създаване на гражданска Конституция. Останалите членове, които трябва да се променят, ще се променят в по-следващ етап. Иначе, според мен, не е правилно проблемът да се възприема като междупартийно съревнование.

Слава Богу, в България няма такива горещини и политическо напрежение, както в Турция. Заедно с това някои колеги продължават кампаниите си за очерняне на нашия вестник. Ние чувстваме безпокойство от това. Казват, че дърво, което ражда плодове, го замерват с камъни. Явно те са видели нещо във вестника ни и затова се целят в него. Този вестник е доказал своята зрелост. В Турция вестникът изпреварва значително конкурентите си, като излиза в 900-хиляден тираж. От 1992 година насам вестникът полага усилия с цел да запознае гражданите на тази страна с истините.

Съгласно нашите журналистически принципи ние приемаме всеки човек в неговото положение, обичаме човека заради факта, че е човек, приемаме, че уважението към човека е уважение към Твореца. Не може да намерите нито ред, написан срещу държавата, от датата на издаването на вестника. Ние също обичаме тази страна поне колкото колегите ни, които ни критикуват, дори повече - ако не я обичахме, нямаше да вършим тази работа. Винаги сме публикували материали в полза на единството и съгласието на народа. Изтъкнахме на преден план положителните неща в държавата. С програмите, които сме организирали, винаги се стремяхме да бъдем конструктивни и да обединяваме хората. Но въпреки всичко ние не критикуваме онези, които ни критикуват, и протягаме към тях приятелска ръка, ако тя няма да увисне във въздуха.

Нека по време на Рамазана всеки да покани на масата си другите за вечерята ифтар. Заедно с разнообразните ястия украсете трапезите си и с богато гостоприемство. Всеки да покани на ифтар и на сахур или съсед, или някой гост, без да прави разлика между християни, евреи и мюсюлмани, между вярващи и невярващи. За да видят останалите хора храбростта и великодушието на мюсюлманина. Да отворим сърцето си за всички хора през месеца за опрощение Рамазан. Да покажем на всички човещината си, уважението си, любезността си, че може да се живее и за другите. По този случай честитя Рамазана на читателите ни и пожелавам той да стане повод за изобилие, мир и братство!

16 August 2010,Monday

КЯМИЛ ДЕМИРКАЯ

Заман / Рамазан - Рамадан

Рамазан - духовна дисциплина

Свещеният Рамазан трябва да ни научи на духовна дисциплина

„За поддържането на живота човек непременно има нужда от храна и вода. Но както всичко, което се консумира без съобразяване със здравословните принципи на хранене, е вредно за организма, така и подсилването на стомаха до степен, в която ще потисне сърцето и ще тласне човека от степените на живот на духа и сърцето в бездната на животинското и плътското, е гибел.“

Дисциплина е френска дума, значението на която се свързва с предписания и забрани, които трябва да се спазват за поддържане на реда; умствено, етично и духовно възпитание и „дух за порядък”, за да може да бъде човек уравновесена личност. Дисциплиниран човек е този, който живее в рамките на определени правила и принципи, който е чувствителен по отношение на организираността и реда.

Всъщност животът на вярващия винаги трябва да протича в хармония. Той предварително трябва да знае кога какво трябва да върши, с какво да се занимава и какви дела да върши и да действа съгласно тези норми. Извън намерението му за планиране на задачите, които ще свърши по-напред, и за работа съобразно дадена програма той не трябва да храни мисли като следната: „А сега какво да правя?” Той на всяка цена предварително трябва да планира задълженията си към Всевишния, към останалите хора, личните си ангажименти, както и кое ще извърши по-напред; да дава пример за порядъчност и организираност с всичките си действия. Всъщност богослуженията са много важен крайъгълен камък за организирането на задълженията и за разпределението на времето и вярващият човек в повечето случаи регулира делата си според календара на богослуженията. Той разпределя деня си на определени времеви отрязъци с мисълта: „След обедната молитва; преди вечерната молитва...” и се старае да не прекарва празен миг.

Хората, които знаят цената на времето и гледат на живота като на много важна благодат, която трябва да се оцени, поставят под контрол всичко - от храненето до лягането и ставането; не отлагат и не оставят нито един свой проблем в хаотично състояние. Те знаят, че както хората, така и институциите са най-продуктивни тогава, когато са организирани.

Ето, налагайки решителност към желаните от душата храна-вода-сън, месец Рамазан учи как да се въведе дисциплина в живота, като изброените нужди се задоволяват в рамките на нужното и с чувство на възхвала и благодарност. Учи ни постоянно да следваме правилния път, като се приютяваме в атмосферата на сърцето и духа срещу страстите на душата, както и като даваме свобода на съвестта и укрепим волята.

Нека всички да бъдем еталон за вярност и преданост

Свещеният Рамазан осигурява на човека да ограничи и контролира храненето и пиенето, които са сред най-големите му слабости. Рамазанът ни учи на дисциплина на хранене. Да, за поддържането на живота човек непременно има нужда от храна и вода. Но както всичко, което се консумира без съобразяване със здравословните принципи на хранене, е вредно за организма, така и подсилването на стомаха до степен, в която ще потисне сърцето и ще тласне човека от степените на живот на духа и сърцето в бездната на животинското и плътското, е гибел. Да, непрекъснатото консумиране на разни неща без определен режим на хранене и винаги пълният стомах са вредни за организма и са деяния, които Всевишния не одобрява.

Говеенето през този Свещен месец, определянето на времето за хранене, въздържането от разхищение и преяждане, от вредните за телесното и душевното здраве неща и същевременно въздържането от посягане на забраненото, оставайки в границите на позволеното, изгражда определени навици във връзка с изброените положения; Рамазанът създава дух на дисциплина у хората, които говеят. Той превръща всеки човек, който умее да се облагодетелства от атмосферата му, в еталон за преданост. Вярващият, който говее и полага усилия, за да разбере тайната на говеенето, винаги преследва предаността както в поведението си към Всевишния, така и в отношенията си с хората. Той не се задоволява с това да бъде човек, който отслужва молитви само в определено време, върви към хоризонта на богослуженето и остойностява деня си със съзнанието за богослужене, живее с чувството, че във всеки миг отслужва богослужения. Когато за малко се освободи от склонност към светското и плътското, пред него се появява целта на посвещаване на себе си на Всевишния и да стане човек на истината. За да постигне тази цел, той прави опити, по думите на Бедиуззаман, да мисли за Аллах, да говори за Аллах, да обича заради Аллах, да остане в границите на „лиллях, ливеджхиллях, лиеджлиллях” (Работете в името на Аллах, срещайте се в името на Аллах, трудете се в името на Аллах) и винаги да бъде насочен към Всевишния; в резултат на тези опити той всеки ден се доближава към успеха. Така вярващият се превръща в човек на верността и предаността.

Всъщност за вярващите човешкият живот е един вид Рамазан, пубертетът е „имсак” (времето преди зазоряване когато започва говеенето) и смъртта е „ифтар” (вечерята, с която се слага край на говеенето). Едномесечният Рамазан е като подготовка за, образно казано, говеенето, изразяващо се в богослуженето на раба, което продължава цял живот. Онези, които умеят да съхранят цял живот придобитите в продължение на трийсет дни хубави нрави, в замяна на известното гладуване и жадуване на този свят в отвъдния ще чуят обръщението: „Раби мои, често ви виждах без руменина, бледни, с хлътнали очи и бузи. Вие търпяхте всичко това в Моя чест. В замяна на онова, което сте сторили тогава, днес яжте и пийте с наслада” и именно тогава те ще вкусят истинския ифтар. Ако трябва да обобщим - животът на вярващия винаги трябва да протича в хармония. Той предварително трябва да знае кога какво трябва да върши, с какво да се занимава и какви дела да върши и да действа съгласно тези норми. Налагайки решителност към желаните от душата храна-вода-сън, месец Рамазан учи как да се въведе дисциплина в живота, като изброените нужди се задоволяват в рамките на нужното и с чувство на възхвала и благодарност.

16 August 2010,Monday

М.ФЕТХУЛАХ ГЮЛЕН

Заман / Минаре България

петък, 13 август 2010 г.

Бизнес по време на Рамадан

Този период от арабския календар винаги е неприятен за чуждестранни бизнесмени, опитващи се да сработят сделките си със своите колеги в региона.

Мюсюлманите от цял свят постят по време на свещения месец Рамадан. Голяма част от тях считат религиозният ритуал за тяхната най-съществена отговорност, прекарвайки времето си в молитви, четене и рецитиране на Корана, дни и вечери в лишения и ритуално съзерцание. Тази необикновена комбинация между благочестие и празненство придава лека обърканост в арабският свят.

Рамадан може да се определи като най-неподходящият момент за бизнес. Особено, когато този бизнес намесва публичния обществен сектор. Работният ден е изключително кратък – близо 4 часа в някои компании. А ако имате работа с представител от мъжки пол, най-вероятно ще забележите раздразнителността му и подтиснатото настроение – резултат от липсата на чай, тютюн, почивка и удоволствие. Ако вашите ангажименти са отнесени до дама, то тя със сигурност ще бъде разсеяна от мисли за това как ще успее да пребори уличния трафик, за да вземе децата си на време от училище и да приготви постната вечеря до 6 часа, когато дневните лишения приключат. С такива мотиви, много мюсюлмани често си тръгват по-рано от офиса.

В някои държави като Саудитска Арабия, офисите затварят изцяло за около половин час по време на молитва. Този процес се повтаря близо 5 пъти дневно, така че добрата преценка на времето трябва да е първият приоритет на чуждестранния бизнесмен.

В натоварения Кайро, ако работата на мюсюлмански служител включва прекосяване на града, то тя най-вероятно няма да бъде свършена в рамките на един ден. Улиците на 17-милионната столица на Египет са буквално блокирани от превозни средства през месеца на Рамадан – автомобили, училищни рейсове и таксиметрови коли бързащи за да се приберат вкъщи на време за свещения дневен ритуал.

По време на Рамадан, можете да забравите бизнес срещите на обяд. Типичните френски, италиански, китайски и японски ресторанти затварят за ремонт и обновление, същото важи за голяма част от клубовете, баровете и кината. Не очаквайте да ви бъде сервирана бира, дори и в хотелски ресторанти, които остават отворени през този период (някой предприемчиви петзвездни хотели оставят единствено бара отворен, с разнообразие от алкохолни напитки сервирани само на чужденци). Разбира се, в огромен град като Кайро се намират заведения, които да се възползват от традициите и да отварят след 6 часа, добавяйки специални палатки към интериора си, в които приятели да могат да се насладят на традиционната за Рамадан вечеря – Сухор придружена от игри на карти и музика.

Като цяло – каквото и да очаква свършване по време на Рамадан, ще бъде забавено. Освен ако не става въпрос за изключително спешни процедури, отложете ангажимента си за друго време. През 2010г. Рамадан започва на 11-ти август и свършва на 11-ти септември.

arabiz / Рамазан - Рамадан 2010

Посланикът на Израел в Турция не беше поканен на традиционната вечеря за Рамазана

Посланикът на Израел в Турция не беше поканен на традиционната вечеря за Рамазана

Нахиде Дениз


Нахиде Дениз

Кореспондент в Истанбул,Турция

Автор:Нахиде Дениз - кор. на БНР в Истанбул

Турският премиер Р.Т.Ердоган снощи даде традиционна вечеря ифтар по случай Рамазана за ръководителите на чуждестранните дипломатически мисии в турската столица Анкара. Вечерята се състоя в централата на Партията на справедливостта и развитието.

Политиката хвърли сянка върху традиционния ритуал. Единствено посланикът на Израел в Турция Габи Леви не бе поканен. От централата на Партията на справедливостта и развитието обясниха, че подобен жест е израз на реакция на Анкара срещу Израел заради нападението над Флотилията на свободата.

На вечерята Ердоган произнесе реч пред дипломатите. Той подчерта, че няма промяна в посоката на турската външна политика. "Постигането на пълноправното членство на Турция в ЕС е стратегическа цел на Турция, държавна политика на страната. Правителството полага непрекъснато конкретни усилия за реализирането на тази стратегическа и историческа задача", каза Ердоган.

Без да посочва конкретно имена, турският премиер призова чуждестранните дипломати да оказват чрез своите страни подкрепа на Турция в борбата срещу терора на ПКК.

Известният турски състав "Мерджан деде" изнесе след ифтара програма за дипломатите.бнр


Рамазан - Рамадан 2010

четвъртък, 12 август 2010 г.

Рамадан Рецепти & Ифтар Рецепти, Рамадан Рецепти & Ифтар Храни

Рамадан Рецепти & Ифтар Рецепти, Рамадан Рецепти & Ифтар Храни

Source

Video : Ramazan - Ramadan 2010

Какво е постът през месец Рамадан?

During Ramadan, Muslims ask forgiveness for past sins, pray for guidance and help in refraining from everyday evils, and try to purify themselves through self-restraint and good deeds. Photograph: Getty Images

Хей вярващи! Постът е предписан за вас, така както беше
предписан за тези преди вас, за да отклоните злото.
(Постете) определен брой дни…
(Коран: Сура 2, Айя 182-183)

Какво е постът
през месец
Рамадан?

Всяка година през деветия лунен месец от Ислямския
календар, Мюсюлманите в целия свят се въздържат от
храна, напитки,безсмислени разговори и някои други
действия от изгрев до залез слънце.

:::

До какви последици води постът през Рамадан?
Накратко, постът води до въздържане от храна, напитки, безсмислени разговори и
сексуални отношение във времето от зора, когато небето стане достатъчно светло,
за да се различи черния от белия конец на хоризонта, до след залез, когато
червенината изчезне от източната половина на небето. Някои хора не могат да
постят, поради напреднола възраст, здравословното състояние, състояние на
бременност и т.н., те могат да заместят поста с милосърдие и/или да наваксат
дните от поста по-късно.
Обаче, истинското значение на поста през месеца Рамадан е по-голямо отколкото
просто въздържание от няколко неща. Това е време на поддържане и усилване
усилията към духовна възвишеност.
“Жажда и глад ще изтърпите,ще ги почувствате и ще ги преживеете, за да дадете
на съзнанието си строгостта и остротата на сушата и гладната смърт, които ще
бъдат наредени в деня на Страшния Съд.
�� Дайте милостиня на бедните и на изпадналите в бедствено положение.
�� Отнасяйте се към вашитеродители и към по- възрастните с уважение.
�� Бъдете мили и нежни към децата и младите.
�� Обръщайте внимание и се грижете за роднините си.
�� Пазете се да не говорите за това, което не трябва да бъде дори прошепнато.
�� Затворете очите си за това, което е неприлично да бъде видяно.
�� Запушете ушите си за клеветите.
�� Бъдете състрадателни, великодушни и благородни към сираците, така че, след
вас ако вашите деца останат сираци да получат същото отношение от
другитте.
�� Обърнете се разкаяни към Господ и потърсете неговата близост.”
- Светият Пророк, мир на него и на неговото семейство
В допълнение към стремежа за идеално морално поведение, Мюсюлманите посвещават
възможно най-много време и енергия през месеца Рамадан на молитви и проповеди към
Единственият Господ. По време на някои от нощите на този месец, Мюсюлманите
прекарват цялата нощ будни в богослужения.
След последния ден от месеца Рамадан, Мюсюлманите празнуват Еид ул Фитр, за да
чевствуват изпълнението на Поста. Те се събират заедно за молитва, храна и размяна на
скромни подаръчи (особено за децата). Но, това е ден на смесени чувства защото най-
благословения месец Рамадан заедно с всичките възможности за опрощение и награда е
приключил до следващата година.
“Аз се подслонявам в Твоето любезно разположение, О Господи, не оставяй
зората да прекъсне тази нощ или месецът Рамадан да свърши и аз все още да
съм виновен (непростен) грешник, изложен на наказание в деня, в който ще
се срещна с Теб.”
[Част от молитва от последната нощ на месец Рамадан, прочетена от Имам
Джафар Ас-Садик, мир на него]

:::

Постът е предписан в религията на Ибрахим
Еврейската, Християнската и Мюсюлманската религия, във всичките е познат
постът. Мойсей пости в продължение на 40 дена в планината Синай, когато са му
разкрити Десетте Божи заповеди.(Екзодус 24:18) Въпреки, че най-малко е общото
с Еврейската религия да се пости при траур и опасност. По- голямата част от
практикуващите Еврейската религия все още постят в Деня на Изкуплението и при
чествуването на годишнината от разрушението на Йерусалим през 597г. Преди
Христа. Исус от Назарет, мир на него, също е постил в Деня на Изкуплението и
през 40 дни на поста на Мойсей, за да се предпази от изкушението на Дявола..
“Тогава Исус беше заведен от Духа в пустинята, за да бъде изкушен от дявола.
След 40 дни и нощи пост, той беше гладен.” (Матей 4:2)
Много Християни спазват 40 дневния пост преди Великден, въпреки че сега той
включва въздържане само от някои видове храна, а не от всякаква храна и
напитки. Мюсюлманите постят през месеца Рамадан и могат ако желаят да постят
и през други дни от годината.
Единственият Господ предписа пост за вярващите и постът има много ползи.
Материалните удоволствия могат да бъдат обобщени в храна и напитки, сексуални
удоволствия, и суетност.Постът изисква да се въздържаш от тях, да вървиш срещу
природните инстинкти на Човека, да спазваш заповедите на Господ. Това създава
и засилва самоконтрола в човека и го приближава до Неговия Създател. Други
ползи от поста включват:
�� Постът внушава търпение, възпитава самоконтрола и дисциплината
�� Постът увеличава състраданието към по-малко облагодетелствуваните..
�� Постът насочва вниманието към духовността и намалява значението на
материализма.
�� Постът има голяма здравословна полза..
�� Постът може да е изкупление за грях и може да донесе голяма награда.
�� Постът е част от плана за духовно и физическо обновяване.
�� Постът чества важни свещени религиозни събития..
Мюсюлманският пост през месец Рамадан е продължение на дългата история на
пост в религията на Ибрахим. Собственото подобрението има полза от поста, той
придава важно значение на подобрението на собствената вяра и практикуване на
религията.
“А мъжете, които постят и жените, които постят... Господ
им е приготвил прошка и голяма награда.”
( Коран 33:35)

:::

Защо постът е предписан за Мюсюлманите точно
през месец Рамадан?
Месецът Рамадан е деветия месец в Ислямскя лунен календар.Тъй като лунната
година е с около седмица и половина по-къса от слънчевата година, месецът
Рамадан се измества назад през сезоните. Този месец е свещен, тъй като Господ е
определил този месец, за да покаже свещените текстове. Имам Джафар ас-Садик
цитира Светия Пророк, мир на него и семейството му, казвайки:
“Книгите на Ибрахим бяха разкрити през първата нощ на месец Рамадан;Тора
беше дадена на шестия ден от Рамадан; Библията беше разкрит на тринадесетия
ден от месец Рамадан . . .,а Свещения Коран на 23 ден от месец Рамадан.”
Този месец се счита за свещен също, защото той съдържа Нощта на Силата
(Лейлатул Кадр). “Кадр” буквално означава съдба и през тази нощ Господ
определя всяко събитие, което ще се случи на всяко от Неговите създания през
следващата година.
Имам ас-Садик, мир на него, ни казва, че
“По време на Лейлатул Кадр,ангелите,духовете и верните записвачи всички те
слизат на по-долните небеса и записват, това което Господ постанови за тази
година и ако Господ желае да ускори или да забави нещо или да добави нещо към
това ,Той нарежда на ангелите да го изтрият и да го заменят с това, което Той
нареди..”
Светият Пророк на Исляма, мир на него и неговото семейство, ни разказва за
големите благословии през месец Рамадан:
“[Месецът Рамадан е] изпълнен с предимства, милостивост, готов да опрости
вашите грехове от пропуски и упълномощаване от Господ за да получите
Неговото опрощение. Неговите дни, нощи и часове, според преценката на Господ
са избрани, пречистени и по-важни от дните, нощите и часовете на другите
месеци.Този месец превъзхожда всички други месеци в благосклонност и
заслуга.….Затова,искрено,свободни от дявола и от греховни мисли и действия, с
чисто съзнание, молете се и поискайте от Господ да ви даде сърце и вяра да
спазите поста..... през целия месец.”
Заключение:
Мюсюлманите спазват поста като акт на преданост, като стремеж към Неговата
близост, в търсене на Неговото желание и за да породят дух на благочестивост в
човек. Постът през този месец е почит към разкриването на думите на Господ и
като пречистване в подготовка на нощта на постановяването и надежда за прошка.
Постът е годишно духовно подновяване, даващо богата награда в този месец на
Божествено Милосърдие, който е част от Ислямския път за идеал.

Инфо

сряда, 11 август 2010 г.

Рамадан 2010 започна

Рамадан 2010 започна

Близо билион и половина мюсюлмани по цял свят започнаха постите си днес, с изгряването на първата фаза от месечния лунен цикъл, обявиха религиозни представители на Саудитска Арабия във вторник вечерта.

Властите в Бахрейн, Египет, Йордания, Ливан, Палестина, Катар, Сирия, Либия, Тунис, Алжир, Йемен и Обединени Арабски Емирства също обявиха Сряда за официален старт на свещения месец Рамадан.

За мюсюлманите, Рамадан означава едномесечно лишение от храна, вода, тютюн и удоволствие от изгрев до залез слънце, след което семействата се събират за традиционната постна вечеря. Разбира се, това важи само за тези, които са физически способни да издържат лишенията в сегашния нагорещен летен сезон. Болните, малките деца и бременните жени не са задължени да се въздържат.

Немюсюлманите и туристите са задължени по закон да уважават традициите на празника и да се въздържат от консумиране на храни, напитки и тютюнени изделия на публични места.

Ето някои препоръки за всички чужденци, които искат да избегнат намесата на закона, тъй като по време на Рамадан социалните наредби и следенето им са засилени:

- Не консумирайте никакви храни и напитки на публични места посред бял ден
- Яжте преди да излезете от вкъщи
- Не пускайте силна музика
- Въздържайте се от грубости на публични места
- Внимавайте по пътищата – тъй като ще бъдат в пъти по-натоварени от обикновено
- Обръщайте се към всички мюсюлмани с традиционните за месеца празнични поздрави „Ramadan Mubarak” или “Ramadan Kareem”
- Постете поне за един ден

Автор: Maktoob

Рамадан 2010 ще бъде най-горещият от 25 години насам

Рамадан 2010 ще бъде най-горещият от 25 години насам

Рамадан 2010 се очаква да започне тази седмица. В понеделник, Емирската новинарска агенция обяви, че от Вторник специален комитет ще наблюдава началото на лунния цикъл, за да може официалния старт на свещения месец да бъде обявен възможно най-точно и бързо.

Лекари предупреждават постещите арабски граждани да са особено предпазливи тази година, поради рекордно високите температури.

„Тази година климатичните промени бяха доста необичайни. Света стана свидетел на покачване в температурите на изненадващи места. За пример, температурата в Москва достигна 33 градуса Целзий,” коментира Хасан Ал-Харири, начело на Dubai Astronomy Group.

Той добави също, че дори в най-горещите части в света са отбелязани температурни покачвания. В Медина, Саудитска Арабия, температурите вече са достигнали 63 градуса Целзий това лято.

http://arabiz.bg

Египет ще привлича туристи по времето на Рамадан 2010

Египет ще привлича туристи по времето на Рамадан

Кайро, с по-леките си температури и бляскавите си забавления, е главна дестинация за богатите арабски туристи от Близкия Изток от много време насам.

Тази година обаче, властите се опасяват, че през свещения месец на Рамадан, който започва в сряда, по време на пиковата точка на туристическия сезон, арабските туристи ще предпочетат да си останат вкъщи.

Опитвайки се да избегне тази голяма пречка, доходоносната туристическа индустрия на Египет стартира огромна кампания, целяща да привлече възможно най-много арабски туристи, примамвайки ги с концерти, светлини, фолклорни представления и други развлечения, които да ги разсеят от тежките лишения по време на свещения период.

Египетските власти ще направят всичко възможно да привлекат максимален брой арабски мюсюлмани, постещи по времето на Рамадан чрез „Fawanees Ramadan Festival”, чиято главна атракция ще бъдат големите разноцветни фенери, окачени на различни места из цялата страна, най-вече над мюсюлманските домове.

Фестивалът ще стартира в Кайро с парад от традиционни плавателни лодки „фелука”, които ще бъдат пуснати по течението на река Нил.

Кампанията, организирана от министерството на туризма цели да популяризира египетските рамадански традиции в Саудитска Арабия, Обединените Арабски Емирства, Кувейт, Либия и Тунис.

http://arabiz.bg

Месец РАМАЗАН 2010 - Ислямските(Мюсюлманските) пости

Днес, 11.08.2010 г. започват нашите пости и продължават до 09.09.2010 г.


На 11.09.2010 г. ще бъде един от двата големи мюсюлмански празника,
а именно РАМАЗАН БАЙРАМ.

:::

Рамазан байрам


от Уикипедия,свободната енциклопедия

Рамазан Байрамът (на арабски: عيد الفطر, „ид (ейд) ал-фитр“), познат и като Шекер Байрам, е мюсюлмански празник на разговяването, отбелязван в чест на приключването на говеенето (постите) през месец рамазан. През целият месец рамазан мюсюлманите през деня — от зазоряване до залез слънце (ифтара), говеят (постят), като не ядат и не пият нищо.

В навечерието на празника се раздава зекят ал-Фитр (размерът на който се определя от Главно мюфтийство). На празника вярващите се поздравяват с думите „Ид мубарак!“ (Щастлив празник!). Задължително най-напред децата поздравяват своите родители и роднини и искат прошка от тях.

Този празник продължава 3 дни до късни часове и всички се веселят. На празника се сервират сладки ястия — баклава, сладки и кафе с много захар, затова се нарича също Шекер Байрам.

Започнал да се отбелязва през 624.

Предстоящи дати за празника

  • 2010: 11 септември
  • 2011: 31 август
  • 2012: 20 август
  • 2013: 09 август
  • 2014: 29 юли
  • 2015: 19 юли
  • 2016: 09 юли

* Посочените дати са приблизителни

:::


На тези от Вас, които почитат този свещен месец , Честит да бъде!

Научната формулировка определя постът като пълно въздържане от храна, напитки, съвокупление и пушене (от което мюсюлманинът така или иначе трябва да се въздържа) от появата на зората до залез слънце по време на месец Рамазан, деветия месец от ислямската година. Но ако се ограничим само в това научно определение, ще допуснем голяма грешка.

Тук е нужно да подчертаем, че както и при другите ислямски начинания, намерението трябва да бъде такова, че действието да се изясни като предприето от послушание пред Аллах в отговор на Неговата повеля и от любов към Него.

Постенето във всеки ден от дните на Рамазан става невалидно при умишлено ядене, пиене, съвокупление, или ако се поеме през устата каквото и да било, и то навлезе в тялото. Щом се извърши нарочно, наказанието, което се налага на нарушилия поста, е да пости последователно 60 дни, или като втора възможност, да нахрани 60 бедни хора.

Не се анулира постенето на онзи, който забрави, че пости и извърши нещо, водещо обикновено до нарушаването му. Неговият пост е валиден, ако той спре да върши това в мига на осъзнаване. Това се отнася само за постенето през месец Рамадан. Извън него извършили се нещо, което нарушава поста, даже и човек да е забравил, че пости, то става невалидно.

При завършването на месец Рамазан трябва да се разпредели специална милостиня, известна като садакату-л-фитр (милостиня при приключване на говеенето).

Духовното значение на ислямските пости:

1. Постенето учи човека на искрена любов, защото когато той пости, прави това от дълбока любов към Всевишния Аллах. А този, който истински обича Аллах, наистина знае какво е любов.

2. Постенето дава на човека съзидателно чувство на надежда и оптимистичен поглед върху живота, защото когато пости, той се надява на Неговото одобрение и милостта Му.

3. С постенето мюсюлманинът демонстрира преданост и искреност, и търси близост до Аллах. Човек пости в името на Аллах и само заради Аллах.

4. Постенето развива у човека бдителна и здрава съвест, защото то е тайна между човека и неговия Господ. Няма светска власт, която да проверява човешкото поведение или да принуждава постът да се спазва. Човек спазва това, за да бъде доволен Неговият Господ и за да задоволи собствената си съвест с искреност - тайно и явно. Няма по-добър начин от този за развитието на будна съвест у човека.

5. Постенето изпълва човека с търпение и безкористност, защото когато пости, той чувства болките на лишението, но търпеливо ги понася. Наистина това лишение може да бъде временно, но все пак без съмнение този опит му дава възможност да разбере суровите последствия от такова страдание върху другите, които може би са лишени от основни средства за съществуване с дни или седмици, или вероятно с месеци. Значението на този опит в социален и хуманен смисъл е, че такъв човек е много по-бърз от всеки друг в съчувствието си към своите събратя и в това да откликне на техните нужди. А това е красноречив израз на безкористност и истинско съчувствие.

6. Постенето е ефективен урок по приложна умереност и сила на волята. Този, който пости правилно, е със сигурност човек, който може да дисциплинира своите страсти и желания и да стои над физическите изкушения. Такъв е човекът със силна личност и характер, човекът със силна воля и решимост.

7. Постенето улеснява тялото да се движи и действа. Всичко това е сигурният ефект от лекия стомах. Медицинските съвети, биологическите правила и интелектуалният опит потвърждават този факт.

8. Постенето дава на човека нов начин на мъдро спестяване и организиране на бюджета, защото когато говее той поема по-малко храна и следователно харчи по-малко пари, и полага по-малко усилия. Това е духовен урок за семеен бюджет и икономия.

9. Постенето дава възможност на човек да усъвършенствува изкуството на адаптация. Ние можем лесно да разберем това, след като осъзнаем, че постът кара човека да промени целия си начин на живот. Когато се промени, той естествено се приспособява към една нова система и се старае да спази новите правила. Това в крайна сметка развива у него силна способност за адаптиране и самовъзникваща енергия за преодоляване на непредсказуеми трудности.

10. Постенето учи човека на дисциплина и здравословно оцеляване. При редовен пост през дните на месец Рамазан с години наред се достига една висша форма на дисциплина и великолепното чувство за ред.

11. Постенето поражда у човека истински дух на социална принадлежност, на единство и братство, на равенство пред Аллах и пред закона. Този дух е естествен резултат от факта, че когато човек говее, той чувствува, че се присъединява към цялото мюсюлманско общество в спазването на същото задължение по същия начин, със същите цели. Никой социолог не може да твърди, че в някоя историческа епоха е имало нещо, което да се сравни с това прекрасно ислямско задължение.

12. Постенето е божествено предписание за самоуспокоение и самоконтрол, за поддържане на човешкото достойнство и свобода, победа и мир. Тези резултати винаги се проявяват като жива действителност в сърцата на хората, които знаят как правилно да говеят. Когато се пости по подходящ начин, човек овладява себе си, напълно контролира страстите си, дисциплинира желанията си и се съпротивлява срещу всички лоши изкушения. По този начин той се самоизцелява, възстановява достойнството и честта си, освобождава се от плена на злото. След като постигне това, той установява вътрешен покой, което е извор на постоянен мир с Аллах и следователно с цялата вселена.



Някой може да възрази, че твърденията за ислямското говеене се отнасят и за други видове постене като еврейските, християнските и др. пости. Защо тогава мюсюлманите правят подобни произволни заключения за тяхното говеене?

Към такъв човек и към всички други като него отправяме нашия апел.

Противоречи на религиозните ни принципи и ислямския ни морал да клеветим който и да е пророк на Аллах или да отричаме която и да е истина, или да фалшифицираме Божия религия. Други хора се чувстват свободни да вършат безотговорни постъпки, но не и мюсюлманите, защото знаем, че слезнем ли на подобно ниско равнище на нравственост, по-скоро на равнище на безнравственост, ние фактически ще излезем от рамките на Исляма. Знаем също, че предписанието на постите е толкова старо, колкото и историята, и че това е било предписано от Аллах за хората преди Исляма, както е било предписано от Него за мюсюлманите. Но ние не вярваме, че другите хора знаят точната форма и подходящите начини, в които Аллах е предписал тези други видове пости.

Както и да е, в името на истината и чистото любопитство можем да докажем нашите предимства чрез сравнение на това предписание при Исляма с другите видове постене:

1. При другите религии и догми, при другите учения и доктрини, постещият се въздържа от определена храна или напитки, или от материални въплъщения, но той е свободен да приема заместители, които също носят материален характер. При Исляма човек се въздържа от всички неща, носещи материален характер, за да получи духовни радости и морална храна. Мюсюлманинът пречиства стомаха си от всички материални неща, за да изпълни душата си с мир и благослов, за да изпълни сърцето си с любов и симпатия, за да изпълни духа си с благочестие и вяра и за да изпълни съзнанието си с мъдрост и решимост.

2. Целта на постите в другите религии и философии е неизменно частична. Те са или за духовни цели, или за физически нужди, или за интелектуални способности и никога не са съвкупност от всичко това. В Исляма постенето е за всички тези придобивки и има много други цели: социални и икономически, морални и хуманни, лични и обществени, вътрешни и външни, местни и национални - всички събрани заедно.

3. Постите извън Исляма не изискват повече от частично въздържане от определени материални неща. А при Исляма постенето се придружава от допълнително посвещаване и поклонение, допълнителна благотворителност и изучаване на Корана, допълнителна общителност и живот, допълнителна самодисциплина и съвестност. Така говеещият мюсюлманин се превръща в различен човек. Отвътре той става толкова чист и неопетнен, колкото и отвън, а душата му - толкова прозрачна, че той се чувствува близо до съвършенството, толкова близо до Аллах.

4. Както добре знаем и както сочи всекидневната практика, другите нравствени философии и религии учат човека, че той може да постигне моралните си цели или да влезе в Царството на Аллах, само ако изтръгне от себе си светските дела. Така става необходимо човек да изостави светските си интереси, да пренебрегне човешките си отговорности и да прибегне към самоизмъчване или суров аскетизъм, важна част от който са постите. Такъв тип пости при подобни хора може да се използва и е използван като претекст за прикриване на унизителното отклонение от нормалния начин на живот. Постенето в Исляма не е развод с живота, а е щастлив брак с него,
не е отклонение, а проникновение с духовни средства, не пренебрежение, а морално обогатяване. Ислямското говеене не развежда религията с всекидневния живот, нито отделя душата от тялото. Той не разрушава, а внася хармония. Не разлага, а прелива. Не разделя, а съединява и спасява.

5. Дори времето за говеене при Исляма е удивителен феномен. При другите религии времето на постите е строго ограничено в дадено време от годината. А при Исляма времето за пости идва с Рамазан, деветия месец от годината. Ислямският календар е лунен и месеците се изчисляваят в зависимост от различните положения на луната. Това означава, че за период, по-голям от ограничен брой години, ислямското говеене покрива четирите сезона на годината и се движи назад и напред, с редуване между лятото и зимата, есента и пролетта. Същността на лунния календар е такава, че месец Рамазан например е през януари в една година, и през декември в друга, и по всяко време между тях през следващите години. В духовен смисъл това означава, че мюсюлманинът се наслаждава на Постенето на различни равнища и вкусва от духовния му аромат в различни сезони при различен климат: понякога през зимата в къси и студени дни, понякога през лятото в дълги и горещи дни, понякога между тях. Но това разнообразие на опита при всички времена остава явна особеност на жизнеността на ислямската традиция. Това е също и неизтощим израз на готовност, динамизъм и адаптиране на вярващия мюсюлманин. Това е със сигурност здрав, забележителен компонент на ислямското учение.

http://nezir.blog.bg

Започна свещеният за мюсюлманите месец Рамазан 2010

Започна свещеният за мюсюлманите месец Рамазан 2010

Днес.11.08.2010г. започва свещеният за мюсюлманите месец Рамазан. През този месец изповядващите исляма трябва да държат "оруч" - пост, съобщава Радио Шумен.

Едномесечният пост дава възможност за опрощение на греховете и пречистване на душите и е свързан с пълно въздържание от храна и течности от изгрев до залез слънце.

Всяка вечер след постите мюсюлманите дават "ифтар" - благотворителна вечеря, а по-заможните вярващи раздават "садака" - милостиня за по-бедните.

След постите, които приключват на 09.09.2010 г., мюсюлманите посрещат Рамазан байрам, по-известен като "Шекер байрам".

Приветствие по случай началото на месеца Рамазан


БИСМИЛЛЯХИРРАХМАНИРРАХИМ

Уважаеми братя и сестри – мюслюмани и мюслюманки,

Утре, 11 август 2010 г., започва свещеният месец Рамазан. През месец Рамазан Великият Аллах е дарил свещения Коран на нашия Пейгамбер Мохаммед /с.а.с/.
През този свещен месец ние, мюсюлманите, доброволно и с желание спазваме оруч, кланяме теравих намаз. Оручът е фарз /задължение/ за вярващите мюсюлмани, което е видно от сура „бакара” айет 183 от свещения „коран”.
“Я ейухеллезийне амену кутиба алейкумссъйаму кема кутиба алеллезийне мин кабликум леаллекум теттекуун”/садакаллахулазийн/.
Рамазана ни учи как да бъдем по-търпеливи, да обичаме и уважаваме хората около нас, да помагаме на по-слабите и бедните ни братя и сестри.
За това аз Ви приканвам да превърнем месец Рамазан в месец на завръщане към вярата. През последните години забелязваме, че младите хора се отчуждават от вярата. Резултат на това е престъпността, която се шири в обществото. Липсва уважение към близките и възрастните. Много деца спират да ходят на училище и остават неграмотни. А нашата страна е в Европа, ние живеем в 21 век.
Използвам случая да информирам мюсюлманите в Република България, че след дълги съдебни дела, справедливостта в мюсюлманското изповедание възтържествува. Дълги години нас ни разделяха по политически причини. През този период мюсюлманското изповедание изпадна в криза. Над 1000 имами не са получавали заплати от 12 години. 380 джамии са без имами. Училищата са с малко ученици, джамиите без вярващи. Опитите да ни разделят обаче няма да успеят, мюсюлманското изповедание е единно, братя и сестри. Нека да си подадем ръце, да преодолеем тази криза. С Ваша помощ, ние ще направим всичко необходимо да възстановим авторитета на мюсюлманското изповедание.
Горещо се моля на Всевишния Аллах да ни даде сили и здраве за това.

Ramazan ayınız kutlu ve mutlu olsun! Tuttuğunuz orucunuz, kıldığınız teravi namazlarınız ve dualarınız Yuce Allahtan kabul olsun!

ЕССЕЛЯМУАЛЕЙКУМ ВЕ РАХМЕТУЛЛАХИ ВЕ БЕРЕКЯТУ

Проф. Д-р Недим Генджев
Председател

Мюсюлманско изповедание - Главно мюфтийство

вторник, 10 август 2010 г.

Утре,11.08.2010 г. започва големият мюсюлмански празник Рамазан байрам

Утре,11.08.2010 г. започва големият мюсюлмански празник Рамазан байрам

Поверието разказва, че именно в свещения месец Рамазан Мохамед е получил от Аллах свещените писания на Корана

По време на празника "Рамазан Байрам" денят започва с тържествени молитви, ядат се сладкиши и се раздават на близки, роднини и съседи.

С този празник завършва месец Рамазан (Рамадан), през който мюсюлманите стават преди изгрев слънце, закусват и до залез слънце не се хранят и не поемат течности, включително и вода, пази се "оруч".

Въздържанието се налага от религията, за да може всеки мюсюлманин да се доближи до състоянието на бедните, гладните и страдащите хора.

Рамазан е месец на опрощението, покаянието и милосърдието.

Поверието разказва, че именно в свещения месец Рамазан Мохамед е получил от Аллах свещените писания на Корана чрез главния ангел Джебраил.

Ramazan - Ramadan 2010

УТРЕ ЗАПОЧВА МЕСЕЦ РАМАЗАН 2010

УТРЕ ЗАПОЧВА МЕСЕЦ РАМАЗАН 2010

Утре започва свещенният за мюсюлманите месец на постите Рамазан.

Изпратена 10.08.2010 10:46:59 UTC

Обновена 10.08.2010 10:46:59 UTC

Утре започва свещенният за мюсюлманите месец на постите Рамазан.

Тазгодишните пости, които съвпадат с летните месеци ще продължават близо 16 часа.

Директорът на дирекцията по вероизповеданията Али Бардакоглу публикува послание по повод настъпването на месец Рамазан.

Бардакоглу се спря на значението на Корана и повелите на мюсюлманството.

Радио "Гласът на Турция"

BULGARISTAN - SOFYA


ramazan-ramadan